WŚRÓD NAJLEPSZYCH UCZNIÓW

Badacze udokumentowali, że nawet wśród najlepszych uczniów, w najlepszych szkołach, zdarza się brak zrozumienia przekazywanych wiadomości. Przyglądając się programowi nauczania, łatwo zauwazyc rażące oznaki braku zrozumienia, nieporozumień i btędnych koncepcji. Uczniowie osiągający wysokie wy­niki w testach z biologii lub fizyki nie potrafią użyć swojej wiedzy, aby wyjaśnić zjawiska obserwowane w co­dziennym życiu. W gruncie rzeczy, ich odpowiedzi przypominają odpowiedzi nie mających kontaktu ze szkotą pięciolatków. Twierdzą na przyktad, że rzucona moneta porusza się dzięki sile wyrzucającego ją kciuka – nawet jeśli wiadomo z fizyki, że jedyną sitą działającą na monetę już wyrzuconą jest sita grawitacji.W matematyce alternatywą rozumienia jest zapamiętywanie wzorów i algorytmów. Zamiast zrozumienia znaczenia wzorów i wiedzy, kiedy należy je zastosować, uczniowie uczą się ich na pamięć i stosują zawsze, gdy zauważą związane z danym wzorem stowo lub znak.

NOWE WYMAGANIA, NOWE MOŻLIWOŚCI

Poza subtelnościami ustroju demokra­tycznego, tego rodzaju podejście jest konieczne dla przetrwania społeczeństwa. Dopoki me zostaną zmo­bilizowane wszystkie zdolności tkwiące w społeczeństwie, nie będzie mogło ono konkurować z innymi na­rodami w których edukacja jest bardziej powszechna (Kearns & Doyle, 1988).Drugi kierunek zmian dotyczy głębokości. Sądzi się obecnie, że mimo iz szkoły spełniły swoją funkcję polegającą na przekazywaniu wiedzy i skłonieniu uczniów do jej zapamiętania oraz pozmejszego .Prezen­towania jej żadna ze szkół na świecie nie ukształtowała populacji ludzi myślących prawidłowo i głęboko. Zazwyczaj mówi się w tym kontekście o potrzebie kształcenia krytycznego i twórczego myśleń,,a oraz stwo­rzeniu programów edukacyjnych kładących nacisk na rozumienie . Uczeń który rozumie, czego się uczy, potrafi później adekwatnie do sytuacji zastosować swą wiedzę, umiejętności i pojęcia. Dopóki tego nie zrobi, nie mamy pewności, że zrozumiał treści nauczania możemy mieć bowiem do czynienia z czysto pamięciowym opanowaniem materiału. Ważna jest rowmez wiedza o tym, kiedy uczeń nie rozumie, wielu studentów stosuje bowiem wiedzę lub umiejętności w nieodpowiedni sposob.