Rate this post

SPOSOBY NAUCZANIA

Przyjmijmy, że czytelnik zgadza się ze zdaniem autorów, iż inteligencja jest złożonym konstruktem i, że na osiągnięcia w szkole i życiu wpływa wiele różnorodnych czynników. Mimo to, w miarę jak pamięć o tej książce osłabnie, wielu z nich powróci do prostej idei, z którą (podobnie jak my) zaczynali: że inteligencja jest niezróż- nicowaną, wrodzoną, niepodatną na zmiany zdolnością, rzucającą cień determinizmu na przebieg dalszego życia człowieka. Jako autorzy wiemy o tej skłonności, ponieważ sami stajemy się czasem jej ofiarami!Czy szkoty przyszłości będą w stanie osiągnąć te dwa ambitne cele: kształcenia wszystkich chętnych osiągania zarazem wysokiego poziomu edukacyjnego? Za wcześnie, aby o tym wyrokować. Wielu refor­matorów edukacji zaangażowanych jest w projekt zmierzający do wprowadzenia takich zmian (Fiske, 1991; Gardner, 1993c; Mitchell, 1992; Perkins, 1992, 1995; Perkins & Blythe, 1994; Perrone, 1994; Sizer, 1992). Postulują oni stworzenie:Programów nauczania zawierających mniej tematów, za to bardziej szczegółowo zgłębiających treść; skupionych na istotnych problemach i twórczych ideach. Sposobów nauczania biorących pod uwagę indywidualne style uczenia się i zdolności; wykorzy­stujących najnowszą technikę i środki; zawierających modelowanie przez nauczycieli wyrafinowanych form dyskusji i analiz.

OKOLICZNOŚCI ROZWIĄZYWANIA ZADAŃ

Dopóki okoliczności rozwiązywania zadań są zna­ne i typowe, dopóty wydaje się, że uczeń rozumie. Kiedy jednak warunki są odmienne od wyuczonych, uczeń nie wie, które i czy w ogóle stosować jakieś wzory, aby poradzić sobie z problemem matematycznym.Wreszcie, w dziedzinie nauk społecznych i sztuki uczniowie padają często ofiarą schematów i stereoty­pów. Dziecko tworzy własną wizję tego, jak funkcjonuje świat. Wierzy na przykład, że ludzie dzielą się na do­brych i złych, że dobrzy ludzie „wyglądają tak jak ja”, a źli odmiennie, i, że na szczęście więcej jest na świe­cie ludzi dobrych (Nelson, 1986). Nazwaliśmy to podejście „schematem gwiezdnych wojen”. Nawet jeśli w szkole uczy się, że wszelkie światowe wydarzenia mają wiele złożonych przyczyn, studenci zapytani nowy kryzys na światowej scenie politycznej lub problem pojawiający się w ich własnym życiu, mają ten­dencję do powracania do uproszczonych sposobów myślenia. W rzeczywistości stereotypowe sądy i przekonania utrzymują się nawet w związku z tematem .