NOWE RODZAJE SZKÓŁ

Jakkolwiek dyskusja na temat przyszłości szkół jest intrygująca, czytelnicy mogą zastanawiać się, jaki ma ona związek z inteligencją. Odpowiedź brzmi: nasze współczesne koncepcje inteligencji i obecne spójrżenie na jej związek z edukacją szkolną opierały się przez wiele lat na modelu określonego typu szkoty, na­zwanej przez nas nowoczesną szkolą świecką. Zgodnie z tym, co opisywaliśmy powyżej, jest ona szczegól­nym rodzajem środowiska. Największą wagę przykłada się w nim do posługiwania się znakami poznawa­nia określonych dziedzin wiedzy oraz umiejętności zastosowania wiedzy poza typowym kontekstem.Gdyby szkoty stały się instytucjami innego rodzaju, gdyby musiały stużyć swoim klientom inaczej mogłoby to wptynąć na zmianę sposobu, w jaki myślimy o istotach ludzkich i ich intelekcie. Gdyb>nia przyktad szkoty miaty kształcić wszystkich na jednakowo wysokim poziomie, nieważne byłyby zatoze mówiące o zróżnicowaniu możliwości i potencjału uczniów. Zamiast tego opieralibyśmy się na zatozeniu ze wszyscy są w stanie osiągnąć taki poziom i staralibyśmy się wypełnić ten ambitny i godny pochwały cel.

AUTENTYCZNOŚĆ OCEN

Oceniania wykraczającego poza podliczane komputerowo standaryzowane testy wielokrotnego wybo­ru. Ocena powinna być autentyczna, oparta na badaniu rzeczywistych działań, które jednostka będzie podejmować w realnym świecie, a nie na testach mających zastępować te rzeczywiste dziatania. Powin­na się również stać nieodłączną częścią programu zajęć przeprowadzaną na bieżąco i regularnie nie tyl­ko na koniec semestru i nie przez osoby spoza szkoty. Do oceny osiągnięć szkolnych powinny zostać włączeni obok nauczycieli i osób postronnych także rówieśnicy oraz, co najważniejsze, sami uczniowie. Przykładem autentycznej oceny bytoby na przykład zaproponowanie studentowi, by wyjaśnił zależności zachodzące między zebranymi we wtasnym projekcie badawczym danymi (w przeciwieństwie do roz­wiązania testu polegającego na wybraniu z podanych odpowiedzi tej, która opisuje zależności wystę­pujące w danych zebranych przez kogoś innego).