Rate this post

MNIEJ ROZLEGŁA WIEDZA NOWICJUSZY

Poza tym, podobnie jak GPS , nowicjusze nie posiadają rozległej wiedzy z danej dziedziny Dlatego mają tendencje do posługiwania się zawodnymi heurystykami lub innymi „słabymi me­todami. Eksperci natomiast opierają się na „mocnych” metodach lub podejściu wykorzystującym wiedzę: używają podanych informacji, aby na ich podstawie wnioskować o nowych danych i w ten sposob docho­dzić do rozwiązań . „Słabe” metody nie są z definicji złe lub prymitywne są raczej ogólnymi metodami użytecznymi w przypadku braku określonej wiedzy. Nawet eksper­ci mogą je wykorzystywać, kiedy zabrną w ślepą uliczkę, gdy pragną wyjaśnić jakieś anomaliei lub gdy brakuje im doświadczenia w rozwiązywaniu określonego typu problemu.Ponadto eksperci są lepsi w przedstawianiu problemów na diagramach lub modelach umysłowych . Mistrzowie szachowi mogą na przyktad grać z zamkniętymi oczami, podczas gdy dla przeciętnego gracza jest to zadanie trudne (Simon, 1979). Dzieje się tak, ponieważ obrnyślając stra e- gie, mistrzowie korzystają z umysłowych reprezentacji gry, do czego nie jest potrzebny widok szachownicy.

WIĘKSZA ROLA W PROCESIE

Większą rolę powinny odgrywać czynności metapoznawcze, dzięki którym studenci mogliby zastanowić się nad tym, czego się nauczy i ( nie nauczyli) i jaka jest ich postawa wobec nauki. Ponieważ także nauczyciele powinni przejawiać i wcielac w życie takie formy myślenia i rozumienia, wskazane jest wprowadzenie nowych form kształcenia nauczy­cieli i szkolenia pracowników. W tym momencie pytanie, czy szkoty przyszłości będą źródłem nowych ujęć inteligencji, mierzonej s a­mi lub nowymi metodami, pozostaje otwarte. Niektórzy postrzegają inteligencję jako zdolność tak ela­styczną i podstawową, że ujawni się niezależnie od typu środowiska szkolnego, w jakim się znajdzie jej no­siciel Równie prawdopodobne jest stanowisko, że każdy rodzaj ludzkich osiągnięć opiera się na roznyc rodzajach kompetencji. W stopniu, w jakim szkoty zmienią swe oblicze, będą me tylko wymagać nowych kompetencji, ale również tworzyć je. Każda z nich przejawiać się będzie w nowy sposob, a rezultaty tego procesu zmienią spojrzenie na inteligencję lub inteligencje.